|
Hoe breng ik mijn webwinkel onder de aandacht
Gepubliceerd op 24 december 2008
Door: Elja Trum, e-business consultant
Na maanden van voorbereiding is het zo ver; uw webwinkel is klaar! Alle producten zijn ingevoerd en voorzien van pakkende teksten en flitsende foto's. De producten liggen op voorraad en de logistieke afhandeling is tot in de details opgezet. U leunt achterover in uw stoel; de bestellingen kunnen binnenstromen!
In de praktijk kan dit soms tegenvallen. Ondanks een goed geoptimaliseerde website zullen bezoekers uw website niet altijd spontaan vinden. Bij oplevering van uw webwinkel begint het echte werk pas.
Marketing
Net als bij een gewone winkel moet u er voor zorgen dat uw winkel onder de aandacht komt van potentiƫle kopers. Hoe dat precies moet is afhankelijk van uw doelgroep, maar er is wel een aantal algemene tips te geven.
Natuurlijk kunt u via de traditionele media gaan adverteren, maar bij een webwinkel is online marketing veel interessanter. U kunt bij elke uiting precies meten hoeveel bezoekers er op uw webwinkel terecht zijn gekomen en welke bestellingen zij geplaatst hebben. Zo kunt u de kosten van elke advertentie exact afwegen tegenover de opbrengsten. Hiermee is het mogelijk om uw online advertenties continu te optimaliseren
Online adverteren kan op verschillende manieren en via verschillende aanbieders. Een van de meest gebruikte methoden is toch wel het adverteren via Google Adwords.
Google Adwords
Google Adwords is het advertentieprogramma van Google. Bij de zoekgigant kunt u advertenties inkopen op bepaalde zoektermen. Daarnaast kunt u via Adwords ook adverteren op duizenden andere websites die ervoor gekozen hebben om hun advertenties door Google te laten vertonen.
Adverteren bij Google is mogelijk vanaf een laag bedrag (vanaf 0,01 euro), maar dit bedrag kan bij een populair keyword ook oplopen naar enkele euro's (bijvoorbeeld bij een trefwoord als 'hypotheken'). De positie waarop u vertoond wordt is afhankelijk van de prijs en de populariteit van uw advertentie. Wanneer hier vaker op geklikt wordt betaalt u voor een hoge positie minder dan wanneer er minder op geklikt wordt.
Het is dus belangrijk goed na te denken over de keywords waar u op adverteert en de bijbehorende advertentie tekst. Door voldoende aandacht te besteden aan de invulling van uw keywords en advertenties is het rendement van uw online campagne flink te verhogen.
Directshop kan het instellen en beheren van Google Adwords campagnes ook voor u uit handen nemen. Neem voor meer informatie contact met ons op.
Marktplaats Admarkt
Marktplaats staat bekend om het ver- en aankopen van tweedehands producten van particulieren, maar ook als webwinkelier kunt u hier met uw nieuwe producten goed terecht. Marktplaats biedt hiervoor zelfs een specifieke dienst aan; Marktplaats Admarkt.
Op Admarkt kunt u advertenties instellen voor uw producten. Deze worden bovenaan (zoek)resultaten getoond. U betaalt voor elke klik naar uw advertentie op Marktplaats. Klikt de bezoeker dan ook nog door naar uw webwinkel, dan betaalt u niets extra. Ook bezoekers die niet doorklikken kunnen interessant zijn doordat u gegevens zoals uw telefoonnummer en e-mail adres kunt vermelden. Geinteresseerden kunnen zo direct contact met u opnemen.
Directshop kan het instellen en beheren van een Marktplaats Admarkt campagne ook voor u uit handen nemen. Neem voor meer informatie contact met ons op.
Prijsvergelijkers
Op internet zijn verschillende prijsvergelijkers te vinden, denk bijvoorbeeld aan de Tweakers Pricewatch en Kieskeurig. Bezoekers van dit soort websites zoeken de goedkoopste en beste aanbieder voor hun product. Past uw product assortiment binnen deze websites, dan is een vermelding op deze sites zeker de moeite waard.
Behalve de twee genoemde websites zijn er vaak ook specifieke vergelijkingssites voor de markt waar u zich in bevindt. Het is dus de moeite hier naar te zoeken. Doorgaans betaalt u een bedrag per aangeleverde bezoeker. Omdat dit zeer gerichte bezoekers zijn kan de conversie van dit type websites zeer hoog zijn.
Bij dit soort prijsvergelijkers is het doorgaans mogelijk om geautomatiseerd uw actuele tarieven en producten in te voeren. Zo heeft u met weinig moeite toch een goede methode om meer bezoekers naar uw webwinkel te krijgen.
Online marketing gaat uiteraard verder dan alleen het inzetten van banners en vermelding op verschillende websites. Een (betrouwbare) naam opbouwen en expertise laten zien is net zo belangrijk.
Start een weblog
Om te laten zien wat voor expertise u in huis heeft raden we aan om een weblog te starten, waarop u uw kennis deelt met uw bezoekers. Wees niet bang om (een deel van) uw kennis op Internet vrij te geven. U maakt zo duidelijk dat u een autoriteit bent op uw vakgebied. Hiermee komt u als betrouwbare partij over, waardoor potentiƫle klanten eerder voor uw bedrijf kiezen. Daarbij is een weblog goed voor uw inlinks, waarover hieronder meer.
Er zijn uiteraard nog vele andere mogelijkheden om uw webwinkel te promoten. Wilt u op de hoogte blijven van de laatste trends binnen marketing, volg dan een weblog zoals Marketingfacts.
Inkomende links
Inkomende verwijzingen naar uw website (ook wel inlinks genoemd) zijn erg belangrijk voor een website. Niet alleen krijgt u directe bezoekers via de link, maar ook vinden zoekmachines uw webwinkel door deze link. Daarbij redeneren zoekmachines vaak zo: hoe vaker er naar uw website verwezen wordt, hoe interessanter uw site blijkbaar is. Google plaatst uw website hierdoor steeds hoger in de zoekresultaten, waardoor u vervolgens meer bezoekers zult ontvangen.
Daarbij is overigens ook relevantie van belang. Een linkje vanaf een website die geheel aan het onderwerp gewijd is waar u spullen voor verkoopt vindt een zoekmachine belangrijker dan een verwijzing van een algemene startpagina website.
Een goede manier om aan een aantal relevante inlinks te komen is door te reageren op blogs en fora die zich richten op het onderwerp waar u producten voor verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan een forum over paardrijden wanneer u zadels verkoopt.
Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat u op deze websites willekeurig uw webwinkel loopt te promoten. Het werkt vaak het beste om daadwerkelijk adviserende reacties te plaatsen. Bij een weblog kunt u vaak uw internetadres achterlaten en bij een forum is het meestal gebruikelijk om een handtekening te voeren waarin een link opgenomen mag zijn. Kijk bij dergelijke websites wat de regels zijn voordat u uw webwinkel link promoot; u wilt natuurlijk een positieve herinnering achterlaten.
Denk ook na over uw bestaande offline partnerships. Bij welke relevante partij kunt u een referentie van uw bedrijf als inlink verkrijgen? U heeft hier al de nodige contacten en het is vaak eenvoudig om uw webwinkel vernoemd te krijgen op hun website.
Sociale netwerken
Ook sociale netwerken zijn goed te gebruiken om uw webwinkel te promoten. Sommigen sociale netwerken zijn hier zelfs op gericht. Denk aan websites zoals Nujij.nl en eKudos.nl. Hier kunt u interessante producten uit uw webwinkel of een bijzonder verhaal op uw weblog aanmelden. Wanneer andere gebruikers van deze netwerken uw aanmelding de moeite waard vinden zullen ze deze aanbevelen waardoor u steeds meer aandacht krijgt.
Andere sociale netwerken zijn de zogenaamde profielsites als Hyves en Facebook. Behalve ordinair adverteren is het op deze website ook mogelijk uw eigen 'gadgets' te maken. Bedenk een applicatie die gebruikers interessant zouden vinden om te gebruiken op de netwerksite. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om een verlanglijstje samen te stellen met, uiteraard, uw artikelen prominent aanwezig.
Gebruikers van de site kunnen de applicatie op hun profiel plaatsen en zorgen zo voor veel extra inlinks en directe bezoekers. Kijk voordat u een applicatie ontwikkelt naar de mogelijkheden op de betreffende website, de relevantie van de bezoekers en eventuele bestaande vergelijkbare applicaties.
PageRank Tracker
Om het aantal Inlinks bij te houden kunt u gebruik maken van de gratis Directshop PageRank Tracker. Hiermee worden automatisch wekelijks het aantal inkomende verwijzingen bijgehouden. En handige tool om in de gaten te houden of uw inspanningen de moeite waard zijn.
Behalve het aantal inkomende verwijzingen meet de tool overigens ook de Google PageRank en het aantal geindexeerde pagina's door Google van uw website. Tezamen geeft dit een aardig beeld van de populairiteit van uw webwinkel op internet.
De PageRank tracker heeft Directshop een mooi aantal extra inlinks bezorgd. Deze gratis tool is dus ook een mooi voorbeeld van een inlink generator.
Ook kunt u gebruik maken van de -eveneens kosteloze- tool van Google zelf, Google webmaster tools. Voor het gebruik hiervan zult u waarschijnlijk wel de hulp van uw siteontwikkelaar nodig hebben.
Conclusie
Het belangrijkste is dat u actief bezig blijft met het promoten van uw webwinkel; via bestaande, maar zeker ook via allerlei nieuwe methoden. Zorg dus dat u op de hoogte blijft en handel ernaar!
Dit artikel claimt niet volledig te zijn. Het geeft u handvatten om meer uit uw webwinkel te halen. Neem voor meer informatie contact met ons op.
|
|
Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen. Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.
Aanmelden nieuwsbrief
|
|
|
|