U bent hier:Directshop»Artikelen»10 tips voor een goede interne zoekmachine van een webwinkel
  

10 tips voor een goede interne zoekmachine van een webwinkel

Gepubliceerd op 20 februari 2008
Door: Michael van Helden, e-business consultant

Voorkom verlies van omzet!

Bij veel webwinkels ontbreekt vaak een goede interne zoekmachine. Als deze überhaupt al aanwezig is. Een goede webshop heeft een uitgebreide interne zoekmachine, waarbij op verschillende manieren gezocht wordt.

60% - via product navigatie structuur

Als vuistregel mag u ervan uit gaan dat 60% van uw bezoekers uw producten vanaf de homepage van uw webwinkel vinden door gebruik te maken van de vooraf bedachte navigatie structuur. Deze bezoekers klikken bijvoorbeeld op de product categorie Elektronica en dan op de subcategorie Televisies. Het is dus belangrijk om goed over deze navigatie structuur na te denken, zodat het voor bezoekers duidelijk is waar ze uitkomen.

40% - via interne zoekmachine

Zo'n 40% van de bezoekers neemt niet de moeite om de product navigatie structuur te bekijken. Zij gebruiken direct de interne zoekmachine om te kijken of u het product verkoopt waar zij naar op zoek zijn. Wanneer de bezoeker niet meteen vindt wat hij zoekt zal hij in veel gevallen ook direct de webshop verlaten.

Bij dit flinke percentage is het de moeite waard om daar eens goed de aandacht op te vestigen. Dat zou u zomaar een hoop omzet kunnen schelen.

10 tips voor een goede interne zoekmachine:

  1. Zoeken op content pagina's
    Een ontwikkelaar laat de interne zoekmachine nog wel eens (alleen) zoeken op de interne content (inhoudelijke) pagina's van de website. Deze worden vaak in een database opgeslagen en zijn dus technisch gezien gemakkelijk doorzoekbaar. Helaas levert dit niet vaak een optimaal resultaat op. Op deze inhoudelijke pagina's staat namelijk vaak informatie over uw handelswijze, algemene voorwaarden en informatie over het bedrijf. Ook nuttig en belangrijk om doorzoekbaar te maken, maar beperk u niet alleen tot deze teksten. Als iemand zoekt op een specifiek product is de kans groot dat de zoekopdracht 0 resultaten oplevert.

  2. Zoeken op producten
    Daarom is het van belang om ook te zoeken op producten. Het grootste deel van de zoekopdrachten bestaat uit trefwoorden die gaan over specifieke producten. Doorzoek dus de productnamen, maar ook de product specificaties. Dan wordt de kans op relevante resultaten al een stuk groter.

  3. Zoeken op product categorieën
    De volgende stap is om ook de product categorieën (de eerder genoemde product navigatie structuur) mee te nemen. Veel bezoekers zoeken namelijk op algemene product namen, zoals bijvoorbeeld op 'laptop'. Daar staat uw webshop misschien vol van, maar deze staan misschien in uw database als 'HP Compaq NX7400'. Het zoekwoord 'laptop' levert - zonder de product categorieën - dan geen resultaten op.

    Werk ook met synoniemen. Denk aan iemand die kan zoeken op de term 'laptop' of op de term 'notebook'. En pak dan ook direct het meervoud mee, zoals 'notebooks'.

  4. Termen intern doorlinken
    Maak het mogelijk om bepaalde termen direct intern door te laten linken naar een bepaalde pagina. Stel u heeft een actie lopen over 'Harry Potter' boeken. Speciaal hiervoor heeft u een actie pagina opgezet waar al uw conversie tools en sales maximizers zijn ingebouwd. Normaal gesproken worden alleen uw bestaande (standaard) Harry Potter producten (en/of categorieën) gevonden. Door deze intern goed door te linken komen bezoekers die op de term 'Harry Potter' zoeken, direct op de actie pagina uit.

  5. Suggesties
    Als de zoekvraag van uw bezoeker geen of maar weinig resultaten oplevert is het verstandig om de ingevoerde zoekopdracht te analyseren. Zo kunt u kijken in hoeverre de zoekopdracht lijkt op eerdere succesvolle zoekopdrachten van andere gebruikers. Stel dat de bezoeker gezocht heeft op 'Aple', dan kunt u vragen of de bezoeker soms 'Apple' bedoelde.

    Door de suggestie klikbaar te maken kan de bezoeker direct de aangepaste zoekopdracht uitvoeren. Door met suggesties te komen kunt u de gebruikers goed op weg helpen.

  6. Niet kunnen vinden wat u zoekt?
    Al heeft u nog zo goed nagedacht over het systeem en op alle mogelijke manieren geprobeerd uw bezoekers zo goed mogelijk te informeren. Dan kan het toch zo zijn dat een bepaalde zoekterm alsnog 0 resultaten oplevert. Toon dit dan en geef daaronder een contactformulier weer. Hierbij biedt u de mogelijkheid om de bezoeker direct en gemakkelijk een vraag te laten stellen aan de beheerder / verkoper van de webwinkel. Vraag zo min mogelijk gegevens van uw bezoeker, daarmee verlaagt u de drempel om van het systeem gebruik te maken. Vraag bijvoorbeeld alleen een naam, telefoonnummer en/of e-mail adres. (de bezoeker mag kiezen welke van de twee er ingevuld wordt).

    Dit contactformulier kunt u altijd onderaan de pagina plaatsen, ook als er wel zoekresultaten getoond worden. Wellicht zijn deze toch niet zo relevant, waardoor u alsnog een extra (laagdrempelige) contact mogelijkheid biedt.

  7. Neem de interne zoekmachine op in uw statistieken
    Neem de zoektermen én het aantal resultaten dat deze zoektermen opleveren op in uw statistieken pakket.

    Controleer de top 25 zoekresultaten zelf eens in de zoveel tijd. Het is vaak verrassend wat daar uit komt. Een klant van ons is door haar eigen bezoekers op de hoogte gesteld van een product waar erg veel vraag naar was, maar wat nog niet op de webwinkel aanwezig was. Door dit product op een erg hoge plaats in de statistieken terug te zien (er werd veel op gezocht - met 0 resultaten) werd dit ontdekt. Het jaar daarop werd dit product geïntroduceerd en was het een van de best lopende artikelen op deze webshop!

  8. Locatie interne zoekmachine
    Een gebruikelijke locatie van de interne zoekmachine is rechts bovenaan de pagina. Zet uw zoekmachine dan ook op deze plaats, zodat deze snel gevonden kan worden. Onderscheidend te werk gaan is vaak een groot pluspunt, maar binnen de usability raad ik dit niet aan. Herkenbaarheid weegt dan zwaarder.

  9. Performance
    De snelheid waarmee een zoekmachine resultaten weergeeft is erg belangrijk voor het gebruiksgemak van de bezoekers. Het uitvoeren van uitgebreide zoekopdrachten kan de nodige tijd vergen. Wanneer uw zoekmachine hierdoor traag wordt heeft u kans dat een bezoeker de website al verlaat voordat hij het resultaat te zien krijgt.

  10. Zoekmachine niet indexeerbaar
    Het is handig wanneer bezoekers uitgevoerde zoekopdrachten door kunnen sturen naar kennissen of het adres kunnen kopiëren. Het nadeel daarbij is dat ook zoekmachines deze adressen kunnen vinden en indexeren. Dit kan zorgen voor duplicate content en daarnaast leidt u bezoekers zo niet naar de pagina's die geoptimaliseerd zijn.

    Het is daarom verstandig om het indexeren van de zoekresultaten voor zoekmachines te verbieden. Dit kan eenvoudigweg door gebruik te maken van het robots.txt bestand. Hierin kunt u uitsluiten dat de zoekmachine resultaten geïndexeerd worden.

Conclusie

Er zijn voldoende mogelijkheden om de interne zoekmachine te verbeteren. Zoek op zo veel mogelijk relevante onderdelen van uw webwinkel. Daar er dusdanig veel gebruik van wordt gemaakt loont dit de moeite en levert deze geringe inspanning in een goed systeem u waarschijnlijk extra bestellingen en omzet op.

------------

Directshop webshops zijn met bovenstaande uitgangspunten ontwikkeld. Neem vrijblijvend contact op voor een demo of een oriënterend gesprek. Bovenstaande punten worden u graag nader toegelicht.

Gerelateerde artikelen

 



Interne zoekmachine




Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen.

Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.

Deel dit artikel


 volg ons via RSS

Aanmelden nieuwsbrief

Volg Directshop op Twitter!  volg Directshop
op Twitter