|
Meer verkopen dankzij goede 404 foutafhandeling
Gepubliceerd op 10 januari 2008
Door: Elja Trum, e-business consultant
Wanneer u als bezoeker op een webshop bij het openen van een pagina een foutmelding te zien krijgt bent u waarschijnlijk direct weer weg. Een veel voorkomende fout is de zogenaamde 404 pagina. Dit is een pagina die uw bezoeker te zien krijgt wanneer hij of zij een pagina bezoekt die niet (meer) bestaat. Door deze 404 pagina te optimaliseren voorkomt u dat potentiële klanten bij uw concurrent gaan bestellen.
Fouten voorkomen
Het eerste punt waarvoor u dient te zorgen is het beperken van het ontstaan van de foutmeldingen. Vaak ontstaan 404 fouten doordat een pagina verwijderd of verplaatst is. Een goed content management systeem (CMS) voorkomt dit soort fouten. Het is dus goed om na te gaan of het gebruikte CMS hier rekening mee houdt.
Het CMS zou bij het verwijderen van een pagina moeten vragen naar een alternatieve pagina waarnaar verwezen zal worden wanneer bezoekers de oude pagina opvragen. Hierbij moet een zogenaamde '301 redirect' ingesteld worden. Hierdoor nemen ook zoekmachines de verandering goed over zonder verlies van de waarde van de betreffende pagina.
Bij het aanpassen van een pagina moet eenzelfde 301 redirect worden uitgevoerd van de oude paginalocatie naar de nieuwe paginalocatie. Ook dit is een functie die een goed CMS bezit.
De fout uitleggen
Mocht een bezoeker alsnog op een niet bestaande pagina belanden, informeer deze dan over de opgetreden fout. Leg hierbij niet de schuld van de fout bij de bezoeker; 'U heeft een pagina opgevraagd die niet langer bestaat', maar excuseer voor het ongemak en laat weten dat de opgevraagde pagina (niet langer) bestaat.
De 404 pagina moet herkenbaar zijn als een onderdeel van uw website. Probeer de melding dus in te passen in de bestaande huisstijl. Door de pagina weer te geven als alle andere pagina's binnen uw webshop is de herkenbaarheid groot en kan de bezoeker indien gewenst ook de traditionele navigatie gebruiken om bij zijn doel te komen.
Zoekmogelijkheid aanbieden
Naast de uitleg van het probleem is het van belang de bezoeker zo goed mogelijk verder te helpen. De bezoeker komt immers niet voor niets op uw website; hij is op zoek naar specifieke informatie. Hij heeft dus niets aan alleen een foutmelding en zal in de meeste gevallen uw site verlaten.
Om te voorkomen dat de bezoeker ergens anders verder gaat zoeken kunt u proberen hem alsnog naar het gewenste resultaat te geleiden. De eerste stap is dan om te bepalen waar hij naar op zoek was. Er zijn meerdere manieren om hier achter te komen:
- Kijk naar de URL van de pagina
Vraag het adres op dat de bezoeker ingegeven heeft toen hij de 404 foutmelding genereerde. Vooral wanneer uw webshop goed gebruik maakt van leesbare URL's kunt u uit de 'foute' url een boel opmaken. Wellicht kunt u de bezoeker dan doorsturen naar een vergelijkbaar product of naar de hoofdcategorie van dergelijke producten.
- Trefwoorden uit een zoekmachine
Wanneer de bezoeker vanuit een zoekmachine komt worden hierbij meestal de trefwoorden doorgegeven waar deze bezoeker u op gevonden heeft. Gebruik deze trefwoorden om binnen uw database te zoeken naar een product of pagina die overeenkomt met deze zoekwoorden. Maak eventueel gebruik van de bestaande zoekfunctie op uw webshop om direct relevante zoekresultaten te geven.
Aan de hand van deze automatische analyse van de behoefte van de bezoeker kunt u, wanneer er slechts één resultaat gevonden is, de bezoeker direct doorsturen naar de betreffende pagina. Bij meer resultaten kunt u deze verschillende resultaten in uw 404 pagina tonen.
Bezoeker op weg helpen
Wanneer het niet gelukt is om automatisch te ontdekken waar de bezoeker naar op zoek is kunt u hem helpen om toch te vinden wat hij zoekt. Op uw 404 pagina biedt u in elk geval uw zoekfunctie aan. Daarnaast kunt u een overzicht geven van bijvoorbeeld uw producten (of categorieën). Wellicht is dit tevens een mooi moment om uw bezoeker te wijzen op populaire producten.
Als afsluiter van de pagina kunt u een contactformulier aanbieden waarin u voorstelt om per e-mail te laten weten wat de bezoeker zoekt op uw website. Tevens geeft u zo direct de mogelijkheid een eventuele fout die de bezoeker tegengekomen is te melden (bijvoorbeeld een foutieve link op uw website).
404 meldingen oplossen
Wanneer er 404 meldingen optreden is het belangrijk deze ook op te lossen. Voordat je een melding op kunt lossen moet je wel weten dat deze is ontstaan. Neem de 404 pagina dus op in je statistieken. Dan kun je zien wanneer de 404 pagina aangeroepen wordt. Daarbij is het verstandig om een geautomatiseerde e-mail naar de webmaster van uw website of shop te laten sturen. Die kan er dan voor zorgen dat het probleem opgelost wordt en de fout in de toekomst niet meer op zal treden.
In deze e-mail moet dan uiteraard nuttige informatie opgenomen worden; waar komt de bezoeker vandaan, welk adres riep hij op en wanneer trad de fout op. Ook is het handig om informatie over bijvoorbeeld het browsertype mee te sturen. Zo kun je zien of de fout door een persoon of door een bot veroorzaakt is.
Verstuur deze e-mail ook wanneer de bezoeker automatisch doorgestuurd wordt naar een andere pagina die wellicht wel relevant is. De fout is immers wel opgetreden. Geef dan ook de geboden oplossing door per e-mail, zo kun je controleren of de automatische verwijzing een goede oplossing heeft geboden en eventueel ingrijpen wanneer dit niet zo is.
Voorbeelden
Ter inspiratie drie aardige voorbeelden van 404 pagina's:
- Apple 404
- Bruna 404
- Geschenkplein 404 (Directshop klant)
Hoe het niet moet
Op het moment van schrijven zijn er ook nog voldoende (grote) bedrijven te vinden die hun 404 pagina nog slecht of zelfs helemaal niet hebben afgevangen. Zo loopt Bol.com flink wat omzet mis doordat ze een standaard serverfout weergeven. Ook kun je bij hun een melding oproepen waarbij aangegeven wordt dat ze bezig zijn met de server. Als je bedenkt dat ze in aanloop naar het Sinterklaasfeest meer dan één miljoen euro per dag hebben omgezet kun je voorstellen dat ze flink wat omzet mis kunnen lopen.
Bol.com is hierin geen uitzondering, veel webshops hebben een ronduit slechte 404 foutmelding. Enkele voorbeelden:
Slechte 404 meldingen
- Amazon.com
- Neckermann
- Otto
- Douglas
- Arke
Conclusie
Tijdens het schrijven van dit artikel viel ons op hoe slecht het afvangen van 404 fouten is geregeld bij grote webwinkels. Nagenoeg alle bekeken webshops hadden geen of een matige 404 pagina. Door wat extra aandacht te geven aan verkeerde verwijzingen op uw webshop kunt u ervoor zorgen dat de bezoeker, die anders waarschijnlijk uw site verlaten had, geïnteresseerd blijft en beter kan vinden wat hij zoekt. Het verbeteren van uw foutafhandeling kan zo dus zorgen voor extra verkopen.
-----
Directshop webshops zijn met bovenstaande uitgangspunten ontwikkeld. Neem vrijblijvend contact op voor een demo of een oriënterend gesprek. Bovenstaande punten worden u graag nader toegelicht.
|
|
Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen. Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.
Aanmelden nieuwsbrief
|
|
|
|