U bent hier:Directshop»Artikelen»10 must haves voor een webwinkel
  

10 must haves voor een webwinkel

Gepubliceerd op 26 september 2008
Door: Michael van Helden, e-business consultant

Voorkom verlies van omzet!

Er komen steeds meer webwinkels op het internet. Het aantal e-commerce verkopen stijgt elk jaar enorm. Zo stegen de verkopen in het jaar 2007 in Nederland met 38 procent naar 3,9 miljard euro (bron: Blauw research). Helaas zien we steeds meer webshops die de basis nog niet helemaal voor elkaar hebben. Om het rendement van uw webwinkel te kunnen verhogen, maakten wij een overzicht met onderdelen die niet mogen ontbreken bij een goede webwinkel.

1. Goede productomschrijvingen en foto's

Een goede productomschrijving is erg belangrijk voor zowel uw klanten als voor zoekmachines. Voor zoekmachines geldt hoe langer de omschrijving hoe beter. Door een voldoende lange omschrijving met relevante trefwoorden te gebruiken kan elk afzonderlijk product in uw webwinkel hoog in de zoekresultaten eindigen.

Een goede productomschrijving beantwoordt zoveel mogelijk vragen van geinteresseerden. Zet de belangrijkste productgegevens duidelijk in het eerste gedeelte van uw tekst, of maak hier eventueel een aparte tabel met informatie voor. Verderop in de tekst kunt u uitwijden met antwoorden op vragen over het product of over toepassingen van het product. De bezoeker hoeft niet alle informatie te lezen, maar het straalt vertrouwen uit wanneer u uitgebreide informatie beschikbaar heeft; u bent blijkbaar een deskundige van het betreffende product.

Omdat u op internet het product zelf niet kunt oppakken of er even omheen kunt lopen, zijn goede productfoto's essentieel. Bij voorkeur meerdere foto's (denk ook aan een zijkant of achterkant van een product) die u kunt vergroten. Wilt u echt ver gaan dan kunt u ook gebruik maken van filmpjes waarin het product gedemonstreerd wordt of een (360 graden) animatie waarbij u om een object heen kunt bewegen.

Voorbeeld van een 360 graden object foto
Gebruik uw muis om de afbeelding te roteren

Bekijk voor meer informatie ook ons artikel over productfotografie.

2. Goede usability

Usability is de mate waarin een product door bepaalde gebruikers in een bepaalde gebruikersomgeving kan worden gebruikt om bepaalde doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid te bereiken (Bron: ISO DIS 9241-11, Guidance on usability). U wilt de bezoeker van uw webshop zo goed mogelijk helpen, waarbij de actie (bijvoorbeeld het kopen van een product) met zo min mogelijk hindernissen genomen moet kunnen worden.

Een paar simpele tips:
  • Gebruik duidelijke en omschrijvende actieknoppen (conversie knoppen) zoals "plaats in winkelwagen" of "neem contact op".

  • Maak handig gebruik van kleuren.
    Zo mag de "in winkelwagen" knop er best uitknallen door een afwijkende kleur. Deze afwijkende kleur kunt u door de gehele webwinkel gebruiken om een belangrijke actie eruit te laten springen.

  • Laat zien waar de bezoeker zich bevindt en gebruik een kruimelpad.

  • Laat in het productcategorie overzicht zien hoeveel producten een bezoeker kan verwachten, alvorens er op de link geklikt wordt.
    Bijvoorbeeld: TV’s > Philips (19)

  • Toon in uw productpagina relevante andere producten (cross-selling). Zorg voor een kleine foto, een korte toelichting, de prijs en een directe link naar dit andere product. Mocht het weergegeven product toch niet aan de wensen van uw klant voldoen (bijvoorbeeld te duur), kan deze direct doorklikken naar een alternatief. Tevens werkt deze interne doorlink in uw voordeel voor zoekmachine optimalisatie.

Bekijk voor meer informatie ook onze tips voor een betere usability van uw webwinkel.

3. Een goede 404 pagina

Een 404 pagina is een foutmelding pagina die de webserver retourneert aan de bezoeker wanneer er een pagina wordt opgevraagd die niet (meer) bestaat. Helaas zien we nog vaak alleen een standaard foutmelding: "Pagina bestaat niet".

Door deze pagina niet alleen vanuit een technisch standpunt te bekijken, maar juist vanuit een marketing standpunt, kunt u er veel meer uithalen. Leg dus op een vriendelijke manier uit wat er mogelijk verkeerd gegaan is. Zorg ervoor dat de getoonde pagina gewoon in de vertrouwde huisstijl opgezet is, zodat u de bezoeker niet teveel afschrikt.

Natuurlijk is de 404 pagina ook een goede plek om populaire producten te tonen; wellicht is dit wel wat de bezoeker zocht. Wijs ook op de verschillende mogelijkheden om de rest van het assortiment te bekijken zoals bijvoorbeeld de zoekmachine of een overzicht van de categorie structuur.

Neem de 404 pagina ook mee in uw statistieken en controleer deze regelmatig. Hiermee kunt u eventuele fouten ontdekken en natuurlijk deze fouten zo snel mogelijk ongedaan maken. U kunt er ook voor zorgen dat uw webmaster een e-mail krijgt van deze 404 melding. Zo wordt u pro-actief op de hoogte gebracht. U zult zien dat dit (helaas) vaker voorkomt dan u in eerste instantie dacht.

Voorbeeld van een 404 pagina

Meer tips voor een functionele 404; niet gevonden pagina vindt u in ons eerdere artikel hierover.

4. Houd u aan de verplichtingen
Als webwinkel beheerder heeft u zich te houden aan een aantal verplichtingen. Zo mogen de algemene voorwaarden niet ontbreken op uw webwinkel. Goede algemene voorwaarden kunnen veel problemen voorkomen.

Laat een op e-commerce gespecialiseerde advocaat, bijvoorbeeld ICTrecht, kijken naar de algemene voorwaarden op uw webwinkel. Het kan overigens geen kwaad als u de advocaat meteen de bestellingsprocedure mee laat nemen. Zo moeten de algemene voorwaarden volgens de e-commerce wetgeving goedgekeurd worden bij het plaatsen van een bestelling. De algemene voorwaarden dienen inzichtelijk te zijn op uw webwinkel en de besteller moet deze voorwaarden gemakkelijk kunnen opslaan en uitprinten.

Naast de algemene voorwaarden is het melden van uw Kamer van Koophandel nummer ook wettelijk verplicht voor webwinkels. Daarnaast is het verplicht om het vestigingadres te vermelden. Door het tonen van deze gegevens verhoogt u ook het vertrouwen dat er een serieuze partij achter de webwinkel zit.

5. Contact mogelijkheden beschikbaar maken

Het is sterk aan te raden altijd een telefoonnummer te vermelden op uw webwinkel. Voor een bezoeker kan het ontbreken van een telefoonnummer een reden zijn om de bestelling niet te plaatsen. De klant wil immers zekerheid dat hij bij problemen met iemand kan bellen.

Doorgaans goed geaccepteerd is een vast netnummer (zoals 020). U geeft uw bezoeker inzicht in uw locatie en bovendien heeft niemand er moeite mee om een netnummer te bellen. Wilt u het de bezoeker helemaal makkelijk maken, dan kunt u een gratis 0800 nummer aanbieden. Zeker een overweging waard, wanneer binnen het bedrijf een goed telefoonteam klaar zit die de klanten wellicht nog wat extra's kunnen verkopen.

Wellicht heeft u liever geen bellende klanten, een 0900 nummer kan dan de drempel om te bellen verhogen. Daarnaast krijgt u hiermee betaald voor klanten met vragen (afhankelijk van het door u gekozen tarief). Helaas verlaagt dit ook het vertrouwen van uw bezoekers. Ook een mobiel nummer op uw webwinkel is geen goed idee; dit kan de klant het beeld geven dat hij te maken heeft met een eenmanszaak of zolderkamer bedrijf. Geen aanrader.

Naast een telefoonnummer is het aan te raden om ook een e-mailadres, contact formulier (e-mail via uw webwinkel laten versturen) en zelfs een online contact mogelijkheid (chat functie) aan te bieden. Hoe meer contact mogelijkheden, hoe meer drempels u verwijdert, waardoor uw klant gemakkelijker (op zijn voorkeur) met u in contact kan treden. Wellicht kunt u snel een simpele vraag beantwoorden waardoor de klant zijn bestelling snel plaatst. Daarnaast geeft klantcontact u de mogelijkheid de klant te adviseren en wellicht iets extra's te verkopen.

Contactformulier

6. Goede zoekmachine optimalisatie (SEO)

Een webwinkel dient qua structuur dusdanig opgezet te zijn dat Google deze goed kan indexeren (lezen). Veel webwinkels hebben dit onderdeel nog niet goed voor elkaar, zelfs de grotere webwinkels niet. Juist de productpagina's dienen zo opgezet te worden dat Google gemakkelijk kan zien over welke producten het gaat. Neem de titel van uw producten dus op in de titel en URL van uw pagina.

Vaak ziet u in de URL een pagina met als parameter een 'id', die verwijst naar een nummer in de database. Een gemiste kans. Via url rewriting kunt u hier bijvoorbeeld de producttitel terug laten komen. Zo zijn er nog een flink aantal andere optimalisaties per pagina door te voeren. Het loont de moeite om hier tijd (of geld) in te investeren.

Los van de techniek is het belangrijk om goed na te denken over de te gebruiken inhoud. Welke keywords gebruikt u? Hoe beschrijft u uw product? Op welke keywords wordt er binnen Google gezocht. Google Trends kan u hierbij helpen een keuze te maken tussen verschillende trefwoorden.

Zorg voor een goede interne link structuur. Verwijs (interne) relevante pagina's naar elkaar en sluit irrelevante pagina's uit door middel van de no follow tag.

Het is ook zaak om te zorgen voor voldoende relevante (externe) websites die naar uw webwinkel linken. Naast het directe bezoek dat dit oplevert, profiteert u van een betere PageRank© bij Google. Dit zorgt er mede voor dat u hoger scoort in de zoekresultaten bij Google. Via de gratis Pagerank tracker kunt u uw eigen Pagerank bijhouden.

7. Goede interne zoekmachine

Veel bezoekers van uw webwinkel weten precies wat ze willen hebben. Zij willen zo snel mogelijk het betreffende product binnen uw webwinkel vinden. Als dit te lang duurt dan zullen ze verder kijken op de webwinkel van een concurrent. Een goede interne zoekmachine helpt deze bezoekers snel naar hun doel en is dus onontbeerlijk.

Een goede zoekmachine doorzoekt niet alleen al uw producten op allerlei verschillende waarden, maar ook de inhoud van uw tekstuele informatie pagina's. Ook categorieën moeten doorzocht worden; iemand die op 'laptop' zoekt wil graag ook het product dat in de database staat als 'HP NX7400' vinden. Het kunnen ingeven -en doorzoeken- van synoniemen voor een product of categorie is hierbij ook wenselijk, wellicht staan de laptops (meervoud) in uw systeem immers onder een kopje 'Notebooks'.

Wanneer een zoekopdracht weinig resultaten oplevert kan een goede zoekmachine de zoekopdracht analyseren en een suggestie bieden die wel meer resultaten oplevert. Hierbij kan bijvoorbeeld gekeken worden naar eerdere zoekopdrachten die wel resultaat opleverden.

Meer tips voor een goede zoekmachine voor een webwinkel vindt u in ons eerdere artikel hierover.

8. Duidelijkheid en betrouwbaarheid

Voordat een bezoeker iets gaat bestellen op uw webwinkel moet hij of zij een bepaald vertrouwen hebben in u. U kunt met een aantal eenvoudige middelen helpen om dat vertrouwen te winnen. Een belangrijk punt hierbij is simpelweg duidelijk zijn over wat de klant kan verwachten. Maak dus geen geheim van transportkosten, BTW en betalingsmethoden. Zorg voor een duidelijke vermelding van dit soort gevoelige onderwerpen op elke pagina in uw webwinkel.

Bij prijzen geeft u aan of deze inclusief of exclusief BTW zijn (of u vermeldt beide prijzen). Transportkosten maakt u inzichtelijk in de winkelwagen, bij de productpagina's en in een aparte pagina over de webwinkel. De klant weet dus altijd precies wat het hem gaat kosten.

Plaats logo's van partners op uw webwinkel die het vertrouwen kunnen verhogen. Voorbeelden zijn TNT post, Betaal veilig met Ideal of het Thuiswinkel waarborg. Voor het plaatsen van bijvoorbeeld het Thuiswinkel waarborg moet u wel aan strenge eisen voldoen en een lidmaatschap aan de organisatie betalen.

Verschillende partnerlogo's kunnen het vertrouwen verhogen


9. Goede marketing statistieken

Om sturing te geven aan uw marketing inspanningen, heeft u een goed statistieken pakket nodig. Google Analytics is hiervoor een erg mooie gratis tool. Neem de tijd om de zaken goed in te stellen. Hierover heeft marketingfacts.nl ook een aantal nuttige artikelen.

Een van de belangrijkste punten binnen Analytics is het goed instellen van doelen. Doelen zijn eindpunten op uw website waar de bezoeker daadwerkelijk iets bereikt heeft. Bijvoorbeeld een registratie, een artikel in de winkelwagen of een bestelling.

Analytics funnelVia Analytics kunt u daarmee niet alleen zien wat de conversie van bepaalde doelen is, maar kunt u ook nagaan hoe de bezoekers de betreffende pagina bereikt hebben (of misschien wel belangrijker; waar ze afgehaakt zijn in het proces!). Dit is waardevolle informatie waarmee u uw webshop blijvend kunt verbeteren!

Meet wat u wilt weten en handel er naar. Te vaak wordt er niets met deze informatie gedaan terwijl er juist zoveel uit te halen is. Naast deze gratis tool zijn er ook specifieke webwinkel marketing statistieken beschikbaar om een nog beter inzicht te krijgen. Directshop adviseert u hier graag uitgebreid over.

10. Een goed product

Als uitsmijter, een must have, die te maken heeft met uw eigen product. Uw webwinkel kan nog zo goed opgezet zijn, maar uw succes hangt mede af van het product dat u aanbiedt. Biedt u een product aan dat op prijs concurreert, zorg dan voor een concurrende prijs (prijzen zijn zo vergeleken). Bent u niet de goedkoopste, laat dan duidelijk uw toegevoegde waarde zien. Welke service biedt u om een hogere prijs te kunnen verantwoorden.

Sommige producten worden heel makkelijk via internet verkocht. Boeken, CD's, kleding of reizen zijn traditionele internet producten of diensten. Tegenwoordig worden er echter veel meer verschillende typen producten aangeboden en verkocht via internet. Het aanbod wordt met de dag breder. Grote kans dat er ook een goede markt is voor uw product.

Dit artikel is onderdeel van de e-commerce blogkermis van september 2008. Bekijk alle deelnemers van deze kermis voor meer e-commerce gerelateerde artikelen en stem op je favoriet!


Meer weten?

Wilt u meer tips voor het optimaliseren van uw webwinkel?
Neem dan contact met ons op.


Gerelateerde artikelen

 



10 tips voor uw webwinkel!




Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen.

Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.

Deel dit artikel


 volg ons via RSS

Aanmelden nieuwsbrief

Volg Directshop op Twitter!  volg Directshop
op Twitter