|
Twitter succesvol inzetten voor uw webwinkel
Gepubliceerd op 6 februari 2013
Door: Elja Trum, e-business consultant
Twitter is een levendig sociaal netwerk dat door steeds meer mensen gebruikt wordt. Ongeveer een derde van alle Nederlanders zit al op Twitter! Als webwinkelier is dit een mooie manier om direct contact met uw klant te hebben en een extra kanaal om nieuwe bestellingen uit te halen.
Wat is Twitter
Met Twitter kunnen gebruikers korte berichtjes (maximaal 140 tekens) plaatsen op hun Twitter account. Andere Twitter gebruikers kunnen hen volgen en krijgen dan hun berichtjes in hun tijdlijn te zien. Uiteraard kan er op deze berichtjes gereageerd worden, zodat er discussie kan ontstaan.
Interessante berichten kunnen ook door uw volgers 'retweet' worden. Zij sturen dan in feite uw bericht door aan hun volgers. Met een paar retweets kunt u daarom een grote doelgroep bereiken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat uw berichten de moeite van het doorsturen waard zijn.
Doordat mensen elkaar op Twitter volgen ontstaat een enorm netwerk. Berichten kun zich hierdoor snel verspreiden, soms binnen enkele minuten. De mogelijkheden om in te spelen op actualiteiten zijn hierdoor erg groot.
Waarover Tweeten?
Wellicht vraagt u zich af wat u dan als bedrijf te vertellen zou hebben aan uw volgers. Uiteraard is het de kunst hier creatief in te zijn. Er zijn voldoende onderwerpen waar u over kunt Tweeten. Uiteraard is het ook afhankelijk van het type bedrijf; voor een zelfstandige ondernemer kan het gemakkelijker zijn dan voor een grote onderneming. Bij een een zelfstandige ondernemer kan er immers redelijk persoonlijk getweet worden, bedrijf en persoon staan dicht bij elkaar en klantcontact is vaak ook persoonlijk.
Als webwinkelier kunt u bijvoorbeeld interessante aanbiedingen tweeten, maar ook reviews of ervaringen van producten die u verkoopt. Dit soort berichten van anderen kunt u ook retweeten. U wijst dan uw volgers op berichten die u de moeite waard vind om te lezen en voegt hiermee gelijk waarde toe aan uw eigen account.
Wanneer u een aantal volgers heeft kun u ze ook vragen stellen. Vaak hoeft een antwoord niet lang uit te blijven. Zo kunt u bijvoorbeeld op ideeën komen voor nieuwe producten om te verkopen op uw webwinkel.
De mannen achter de site Echtemannenshop.nl pakken het ook creatief aan; zij plaatsen onder andere humoristische Tweets gericht op hun doelgroep: mannen. Ook een goede manier om onder je doelgroep op te vallen. Dat ze daarnaast (via Affiliate links) producten aan de man brengen is niet iets dat ze heel actief uitdragen op hun Twitter account.
Participatie
Twitteraars verwachten van bedrijven dat ze niet alleen zenden (hun berichten doorplaatsen op Twitter), maar ook deelnemen. Het minste dat u als bedrijf moet doen is reageren op de tweets die rechtstreeks aan u gericht zijn (mentions) of over u gaan. Daarnaast is het erg goed om actief te lezen wat er leeft in uw doelgroep en hier op in te springen.
Het is daarbij belangrijk dat u niet alleen maar uw commerciele boodschap verspreid of iedereen die het over een product heeft dat u verkoopt doorverwijst naar uw webwinkel. Probeer vrijblijvend advies te geven en zo een meerwaarde te creëeren.
Hiervoor moet u dus ook zelf actief uw tijdlijn volgen. De website van Twitter is niet de handigste manier om dit te doen. Er zijn handige programma's op de markt om u hierbij te helpen. Zo kunt u met Tweetdeck meerdere Twitteraccounts in de gaten houden en ook zoekopdrachten vastleggen. Zodra iemand op Twitter over uw product schrijft wordt u gelijk op de hoogte gebracht en kunt u hierop inspelen.
Ook zijn er praktische apps voor uw tablet computer of smartphone. Zo kunt u altijd gemakkelijk op de hoogte blijven van wat er speelt. Het is ook belangrijk dit te blijven doen. Een reactietijd van dagen is op Twitter ongehoord.
Voordelen van Twitter voor webwinkeliers
Een voordeel van Twitter is het directe contact dat u kunt hebben met uw (potentiële) klanten. Bij een webwinkel zelf is het persoonlijke contact doorgaans weg, maar met behulp van Twitter kunt u toch direct contact hebben en mensen door heel Nederland actief behulpzaam benaderen.
Door het opbouwen van uw volgers krijgt ook ook de mogelijkheid uw doelgroep op een directe manier te benaderen. Met korte berichtjes kunt u uw volgers op de hoogte brengen van bijzondere nieuwe producten bijvoorbeeld.
Dankzij retweets, maar uiteraard ook door uw eigen Tweets, bouwt u tevens op een geleidelijke en natuurlijke manier aan het aantal links naar uw webwinkel. Dit is voor zoekmachines als Google (en daarmee voor uw ranking) erg belangrijk.
Nadelen
Uiteraard zijn er ook nadelen. De belangrijkste is wellicht de tijd die u kwijt bent om een Twitter account goed te onderhouden. U moet regelmatig iets Tweeten dat voor uw volgers de moeite waard is. Ook moet u in de gaten houden wat er speelt. Gelukkig zijn er wel tools om u hierbij te helpen.
Als er iets mis gaat kan Twitter ook averechts werken. Klanten die negatief over uw Twitteren bijvoorbeeld. Maar bedenk hierbij dat ze dit ook (kunnen) doen wanneer u niet op Twitter aanwezig bent. Alleen nu kunt u direct inspelen op de situatie.
Starten met Twitter
Het is niet moeilijk om aan de slag te gaan met Twitter. U kunt gratis een account aanmaken. Binnen twee minuten kunt u starten met Tweeten. Het opbouwen van volgers zal wat langer tijd kosten.
Een manier om aan relevante volgers te komen is door zelf op zoek te gaan naar mensen binnen uw doelgroep. Door deze te volgen worden zij van uw bestaan op de hoogte gebracht. Wanneer uw Tweets voor uw doelgroep interessant zijn is de kans groot dat zij u terug gaan volgen.
Dit proces is ook te automatiseren met (betaalde) applicaties als Tweetadder. Gebruik dit soort applicaties wel met mate, want dit wordt niet door iedereen op prijs gesteld.
Twitter op uw webwinkel
Wanneer u gebruik maakt van Twitter is dit natuurlijk iets om te communiceren op uw webwinkel. Zo weten uw bezoekers dat ze ook contact op kunnen nemen via dit kanaal. Recente Tweets kunt u indien gewenst direct tonen op uw webwinkel.
Heeft u een weblog gekoppeld aan uw webwinkel? Koppel deze met uw Twitter account zodat nieuwe blogs ook automatisch als Tweet in uw tijdlijn opduiken. Naast het promoten van uw eigen Twitter account kunt u ook gebruik maken van de zogenaamde 'social media icons' op uw webwinkel. Zo kunnen bezoekers uw producten en artikelen eenvoudig Tweeten naar hun volgers.
Directshop kan u helpen met uw Twitter strategie en implementatie.
Neem contact op voor meer informatie. Dat kan uiteraard ook via Twitter!
Conclusie
Twitter kan een nuttige aanvulling op uw communicatiekanalen zijn. Let er wel op dat Twitteraars kritisch zullen zijn en zorg dus voor daadwerkelijk toegevoegde waarde met uw Twitter account. Het is belangrijk dat er de nodige tijd ingepland wordt om serieus werk te maken van uw Twitter account, alleen dan zal u echt succesvol gebruik kunnen maken van Twitter.
|
|
Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen. Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.
Aanmelden nieuwsbrief
|
|
|
|